23948sdkhjf

Minna og Gunnar bliver lagt i graven

Slut med foreningen Fiskebranchen
Foreningen Fiskebranchen, som i mange år har gennemført aktiviteter i Danmark for at øge forbrugernes kendskab til fisk og styrke salget af fisk og fiskeprodukter, lukkes.

Fiskebranchen har stået for tiltag som ”2gangeomugen” og tidligere tv-reklamesuccesen ”Minna og Gunnar”. Men nu er det altså slut med foreningens
projekter og kampagner.

- De seneste tre år har det kun været Danmarks Fiskeriforening, der har været villig til at medfinansiere Fiskebranchens projekter. De øvrige organisationer i fiskerisektoren har ikke ønsket at medvirke til at løfte indsatsen – det gælder både for fiskeri, forarbejdning, handel og akvakultur. Vi er altid parate til et samarbejde med de øvrige aktører i sektoren, men da vi i sagens natur ikke sælger varer direkte til detailhandelen, giver det ikke mening, at Danmarks Fiskeriforening alene fortsætter arbejdet, siger Niels Wichmann, nu forhenværende formand for Fiskebranchen.

- Fantastisk succes
En anden udfordring de senere år har været den danske forvaltning af EU-tilskudsmidlerne i Hav og Fiskeriprogrammet. I ”gamle dage” med de særdeles succesfulde Minna og Gunnar-reklamer var der enighed mellem fiskerisektoren og ministeriet om, at det ville give størst effekt af tilskudskroner fra EU og Danmark, hvis hele sektoren gik sammen i én forening og med et fælles budget, som dermed kunne have gennemslagskraft og gøre en forskel.

- Minna og Gunnar var en fantastisk succes. Kampagner har stor gennemslagskraft, når midler og indsats målrettes. Men i de senere år har der fra ministeriet været fastsat en grænse for, hvor meget enkelte projekter kan få i støtte. Man ønsker fra politisk hold ”at smøre tilskud tyndere ud”. Det har naturligvis den konsekvens, at de enkelte projekter, der støttes, ikke bliver så slagkraftige og så kan man diskutere, om det overhovedet er indsatsen værd, siger Niels Wichmann.

Som en konsekvens af nedlæggelsen af Foreningen Fiskebranchen nedlægges også Fiskebranchens sekretariat, som i de seneste mange år har ligget hos Danmarks Fiskeriforening.

- Danmarks Fiskeriforening har fortsat ejerskabet af logoet ”Dansk Fisk” og af logoet ”2gangeomugen”. Dansk Fisk-logoet er forbeholdt fisken fra vores medlemmer, mens vi fortsat vil lade logoet "2gangeomugen" anvende af alle på alle fiskeprodukter – det er jo i fælles interesse at fisk holdes på menukortet, siger Niels Wichmann.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.518